Miért vigyázz a fekete szín használatával?
A fekete mindig is az egyik legvitatottabb szín volt a webdesignban. Sokan kedvelik, mások viszont erősen óva intenek a használatától. Amit a hatásáról tudni, hogy kifinomultságot, energiát, titokzatosságot, eleganciát, erőt és stílust sugall. És ezek mellett a fehérnek a tökéletes ellentéte. Ez pozitívum is lehet, hiszen erre gyakran szükség van a webdesignban. A weboldalak egyik célja ugyanis is, hogy felkeltsék a figyelmet és valamivel kitűnjenek a többiek közül.
A fekete tökéletesen alkalmas arra, hogy kiemeljen egy weboldalt, vagy azon bizonyos részeket. Például egy fehér háttér (vagy bármilyen más szín) esetében. Érdemes tudni azonban, hogy a fekete a “legnehezebb” szín, és emiatt mást, más színnel már nehéz jobban kiemelni mellette. Ráadásul, ha a feketét háttérként alkalmazod, akkor minden kisebbnek látszik rajta, mint egy fehér háttéren. Ráadásul sokan a szokatlansága miatt megbízhatatlannak érzik, ami a cégről kialakult benyomásra is hatással lehet.
Valamint az emberek számára kevésbé vonzó, mint más színek. Sokan ugyanis úgy érzik, hogy a fekete lehangoló, pesszimista, szomorú és a negativitás színe. És ezt a hatást nem lehet befolyásolni, mert tudattalanul működik.
Amikor a felhasználók megérkeznek egy weboldalra, arra számítanak, hogy az fehér lesz. És akkor érzik magukat biztonságban, a megszokott környezetükben, ha az a weboldal valóban fehér.
Egy másik nagy probléma fekete hátterek esetén: az olvashatóság romlása. Azért, mert ilyenkor nehezebb a szemünknek észlelni a színkülönbséget. Emiatt ne használd a feketét, ha túl sok a tartalmad, ne használj könnyű, vékony betűket, és vedd nagyobbra a szövegeket! Fontos az is, hogy sokkal több whitespace-t használj, mint fehér háttérnél tennéd. A használhatóságot is sokkal komolyabb tesztelned kell.
Ahol jól használhatod a feketét:
kihangsúlyozott részek
A fejléc, lábléc, navigáció
Kommentek
Felugrók
A fejlécnél és a láblécnél nem is hat meglepően egy fekete háttér, ráadásul ezek a weboldal tartalmának keretét is adják, így segítséget jelenthetnek a megértésben. Ugyanez igaz a többi felsorolt elemre, melyek a fekete szín által jól megkülönböztethetők a fő tartalomtól. További részleteket találsz még a sötét tónusú weboldalak tervezéséről, ha tovább görgetsz lefelé.
Miért ne használj tiszta feketét sem a betűknél, sem a háttereknél?
De ha mindezek ellenére fekete színt használsz a weboldaladon, akkor arra mindenképpen figyelj, hogy milyen árnyalatot alkalmazol. A feketét mindig árnyalnod kell valamivel, tehát ne használj tiszta feketét, hanem a fő színeddel kevert feketét vagy egy szürkét. A természetben ugyanis soha nem találkozol a tiszta feketével (#000000), így ez zavaró a szemnek.
De nem csak ez a gond, hanem az is, hogy a tiszta fekete és a fehér párosítása – akár fekete betű látható fehér háttéren, akár fordítva – fárasztja a szemet. Ennek oka, hogy a fehér a 100 százalékos világosságú szín, míg a fekete 0 százalékos. Ez pedig nagyon nagy kontrasztot jelent, aminél nehezebbé válik a szem munkája. Így ez hosszú távon fárasztó a felhasználónak, és gyorsan felhagy a szövegeid olvasásával.
Ezért árnyald a feketét valamilyen színnel vagy akár egy sötétszürkét is használhatsz, ha betűről van szó. A szürkének is van persze sokféle árnyalata, és a túlságosan világos szürkék megint csak nem használhatók. A nagy kontraszt általánosságban is javítja az olvashatóságot, a túl nagy viszont megint rontja. Meg kell találnod tehát a megfelelő egyensúlyt a kontraszt esetében is.
Ugyanakkor persze vannak olyan felhasználók, akiknek gond lehet a látásával. Ők jobban tudják olvasni a nagy kontrasztú szövegeket. Ha bizonytalan vagy abban, hogy mennyire fekete feketét használhatsz, vagy mekkora kontrasztot kell tartanod, akkor érdemes egy kontraszt-ellenőrző eszközzel megvizsgálni a designt. Ez megmutatja, hogy mikor túl alacsony az általad használt kontraszt a WCAG 2.0-ás szabvány szerint. Azt ugyanakkor nem jelzi, hogy mikor túl sok már a kontraszt. Ennek meghatározása a designerre vagy a tesztekre marad.