A színek nagyon sokat elmondanak egy cégről. Ráadásul a megfelelő szín választása nem csak a márka image-ére és könnyebb azonosíthatóságára van hatással, hanem közvetlenül befolyásolja az eladásokat.
Fontos tehát, hogy a megfelelő üzenetet küldd a célközönségednek a színeiddel is. Annál is inkább, mivel a márkád színei határozzák meg a weboldalad színeit is. Ha kihasználod a színek pszichológiáját, akkor azzal a cégeddel kapcsolatban elvárt érzéseket válthatod ki az emberekből. Ezért is választják ki tudatosan a nagy cégek az általuk használt színeket és árnyalatokat.
A Marketo vizsgálata szerint a top 100 márka 33 százaléka a kék színt használja, így ez a legnépszerűbb szín, aminek okaira hamarosan bővebben is kitérünk. Ugyanakkor a márkák 29 százaléka a piros színt használja, amivel már jóval óvatosabban kell bánni, de erről is lesz szó részletesen.
A harmadik legnépszerűbb megoldás viszont a szürkeárnyalatok és a fekete használata, aminek megint csak megvannak a maga buktatói. Végül pedig a cégek 13 százaléka a sárgát, illetve arany színt használja. Emellett a vizsgálatból az is kiderül, hogy a top 100 márka 95 százaléka mindössze egy vagy két színt használ. Ennek oka vélhetően az, hogy az egyszerűség miatt könnyebb következetesnek maradni a színhasználatnál.
A kék lett mára a legnépszerűbb szín a világon – de miért?
A kék egy olyan szín, aminek még neve sem volt az ókori görögöknél, mára a világ legkedveltebb és legtöbbet használt színévé vált, a legkiemelkedőbb a modern művészetben, de az interakciók tervezésénél és a közösségi appoknál is ez a kedvenc. Mi az oka ennek?
Erre a kérdésre próbálta megadni a választ a formfortought.com oldalán egy bejegyzésében Lauren Kelly. Egy tanulmány szerint 2015-re a kék lett a világ legnépszerűbb színe, és rendkívül elterjedté vált a médiában, miközben az ókori görögöknek még szavuk sem volt rá. Kérdés, hogy a kék szín terjedése vajon csak egy divathullám, vagy pedig valami komolyabb dolog áll mögötte? Ha a művészeteket tekintjük, akkor egy elemzés alapján egyértelműen láthatjuk a kék szín népszerűségének növekedését. Martin Bellander elemzett több mint ezer festményt a színeik alapján.
A változás mögött több tényező is meghúzódhat, így az új anyagok megjelenése, a kék pigmentek olcsóbbá válása, az, hogy a művészet eltávolodott a portréfestészettől, de az is, hogy megváltozott a felhasználók preferenciája. A kék szín népszerűségének növekedése a művészetekben együtt járt azzal, hogy az appoknál, a hirdetéseknél és a nyomtatott designban is uralkodóvá vált.
Ha megnézed a világ legsikeresebb közösségi alkalmazásait, akkor azt látod, hogy a legtöbb közülük kék: a Facebook, a Twitter, a Linkedin, a Tumblr, a Skype vagy a Behance. A kéket gyakran azonosítják a nyitottsággal és a szabadsággal, olyan megnyugtató dolgokhoz kapcsolódik ez a szín az emberek fejében, mint az ég vagy az óceánok. Társítjuk hozzá a megbízhatóságot, a nyugalmat és az interakciót. Érdemes azt is megemlíteni, hogy az internet első éveiben a linkek, vagyis a kapcsolatok mind kék színben jelentek meg, így az emberek ezeket a kék jeleket keresték és ezekkel léptek interakcióba.
Ráadásul a kék az a szín, mely a legkevésbé érintett a színvakság által, vagyis az emberek legnagyobb része tisztán látja. Mark Zuckerberg is színvak, és ő is úgy magyarázta a Facebook kék színét, hogy ez a leggazdagabb szín a számára, hiszen a kék minden árnyalatát érzékeli. Ezzel szemben a piros vagy a zöld szín érzékelésével gondjai vannak a férfiak 7-10 százalékának, illetve a nők 0,4 százalékának.
A kék remek háttérszín is, mivel nyugalmat áraszt, ami azt jelenti, hogy az emberek jobban érzik magukat, amikor hosszabb ideig látják ezt a színt, ráadásul nem tolakodó és kevésbé fárasztja a szemet, mint más színek. A kék pszichológiája kapcsán az is fontos, hogy az emberekben sokkal nagyobb a hajlandóság interakcióba lépni olyan dolgokkal és elköteleződni olyan dolgok által, melyek kék színűek. Ezt Zhu és Mehta állapította meg egy kutatásukban, ahol arra is felfigyeltek, hogy a kék növeli a kreativitást és a nyitottságot az interakciókban.
Tökéletes szín tehát a közösségi appok és felhasználó felületek számára. Ugyanakkor olyan szempontból is kitűnő választás, amikor az emberek fogyasztói viselkedésére akarunk hatni, hiszen kékkel könnyen őket meggyőzni. Mindezek miatt tehát nem valószínű, hogy a közeljövőben bealkonyul a kék színnek. De azt a következtetést is levonja a szerző, hogy ha valami olyasmit szeretnél tervezni, amit a legtöbb ember tisztán érzékel, nyitottan és pozitívan áll hozzá, és ami hatással van a fogyasztóként való viselkedésükre is, akkor a legjobb, amit tehetsz, ha kék színben gondolkodsz.