(+36-30) 585-5751
(+36-1) 452-0050
info--.at.--patronet.hu
1146 Budapest, Ajtósi Dürer sor 5.
(+36-30) 585-5751

Nagytakarítás a Google-nél

index.hu @ 2011. március 1.

 

Idővel a Magyarországon indított kereséseken is meglátszanak majd annak a nagytakarításnak a nyomai, amelyet a Google a múlt héten hajtott végre a találatok optimalizálása érdekében. Az értéktelennek ítélt, vagy pimasz módon SEO-zott szájtok lesüllyednek, de a takarításnak vannak nyertesei is.

Nincs megelégedve saját keresőjének eredményeivel a Google, ezért februári nagytakarításba kezdett, hogy relevánsabb hiteket szolgáltasson, és kiszűrje a szemetet a találatok közül.

A Google keresőjének lelke, az alapító Sergey Brin és Larry Page találmánya, a titkos PageRank algoritmus legfontosabb ismérve, hogy azokat a szájtokat nyomja feljebb a találatok között, amelyekre a legtöbb más oldal linkel. Nem kell hozzá sok ész, hogy az ember rájöjjön: a rendszert úgy lehet kijátszani, hogy a találatok között előkelőbb helyre szánt szájtra mutató linkeket helyez el szanaszét az interneten. Gyakorlatilag erre a felismerésre épül a SEO, a Search Engine Optimization, amely cégek ezreinek ad munkát világszerte.

A keresőoptimalizálás vadhajtása, a „black hat SEO” viszont olyan, a Google által etikátlannak és szabálytalannak nyilvánított módszerekkel operál, mint a linkfarmok létrehozása (ezek olyan szájtok, amelyek egymásra hivatkoznak, hogy feljebb kerüljenek a találtatok között), vagy a keyword stuffing, a weboldalak metacímkéinek vagy tartalmának kulcsszavakkal való feltöltése.

A Google joggal dühös, mert a találatok minősége, hitelessége a kereső legnagyobb büszkesége, és ha a rendszert manipulálják, az rossz hatással van a cég első számú pénzforrására, a fizetett hirdetésekre is, mert a bevételek nem a vállalatnál, hanem az ilyen-olyan SEO-cégeknél és linkfarmoknál kötnek ki.

Ha szőnyeg, akkor J.C. Penney

A cég nem veri ugyan nagydobra, de a óriási erőkkel küzd a PageRanket veszélyeztető próbálkozások ellen. Amikor Cyrill Osterwalder, a cég magánszféra-védelmi osztályának helyettes vezetője nemrég Magyarországon járt, szinte másról sem beszélt, mint arról, hogyan próbál a Google lépést tartani a rossz fiúkkal, akik manipulálni akarják a találatok sorrendjét.

„Ez persze csak addig működik, amíg több a világon a jó fiú, mint a rossz fiú, de egyelőre ez a helyzet.” – mondta Osterwalder egy adatvédelmi konferencián.

A Google keresőjének egyeduralma miatt nyilvánvaló, hogy a fiatal, feltörekvő cégeknek nemcsak a forgalma és a profitja, de a puszta léte is függ attól, milyen magasan helyezkednek el a Google keresési találatai között. Ennél is érdekesebb, hogy az illegális SEO még a legnagyobb, jól bejáratott cégeket is rendszeresen megkísérti.

Néhány hete a New York Times rántotta le a leplet az utóbbi idők legnagyobb szabású SEO-botrányáról: kiderült, hogy ha valaki a google.com-on például a dresses (női ruhák) bedding (ágynemű) area rugs (szőnyegek) kifejezésekre keres, minden esetben a J.C. Penney áruházlánc szájtját kapja első találatként, és hasonló volt a helyzet az üzlethálózat által árult más termékekkel is, a szűk farmertől a lakásdekorációig. Nem a fizetett hirdetésekről, hanem az organikus, ingyenesen szolgáltatott, csodaalgoritmus alapján kiadott találatokról.

A J.C: Penney tagadja, hogy felhatalmazást adott volna a találatok manipulációjára, köze lett volna az akcióhoz, vagy akár csak tudott volna róla. Egy független vizsgálat ugyanakkor többek között 2015 olyan női ruhás linket talált különböző szájtokon, ahol a megadott kulcsszavak szerepeltek, és közvetlenül a jcpenney.com-ra mutattak. A linkeket tároló szájtok némelyikének volt ugyan köze a ruhákhoz, de a legtöbbnek még csak távolról sem.

Véres bosszúra is volt példa

A black hat SEO nem illegális, a jog nem védi a keresőket a manipulációtól, de maga a Google igen kegyetlen tud lenni, ha azt gyanítja, hogy átverik. Néhány éve például a cég úgy ítélte meg, hogy a BMW autógyár elfogadhatatlan módszerekkel próbálja feljebb tolni német szájtját, a bmw.de-t a találati listán, és halálbüntetésre ítélte a szájtot, vagyis úgy ahogy volt, eltávolította a keresési találatok közül.

A J.C. Penny nem kapott ilyen súlyos büntetést, de a Google korrigálta a találati listákat, és az áruházlánc linkjei február elején egyik napról a másikra nemhogy az első helyekről, hanem sokszor az első 50 találat közül is kikerültek. A J.C. Penney válaszlépésként megszabadult addigi SEO-tanácsadójától, a dallasi székhelyű SearchDex nevű cégtől.

Nem tudni, hogy a J.C. Penney ügye volt-e a kiváltó ok, mindenesetre a múlt héten a rosszfiúk elleni harc jegyében a Google tömegesen kezdte lejjebb tolni a találatok között a szerinte kevés hasznos információkat tartalmazó, „rossz minőségű tartalmat” hordozó szájtokat.

„A Google függ attól a jó minőségű tartalomtól, amit a világ csodálatos szájtjai létrehoznak, és felelősséget érzünk azért, hogy hozzájáruljunk a web egészséges ökoszisztémájához. Ezért fontos, hogy a jó minőségű szájtokat jutalmazzuk – pontosan erre szolgál ez a változtatás” – indokolta a lépést a Google hivatalos blogján.

A YouTube a nyertesek között

Bár a cég azt állítja, hogy több száz külsős tesztelője szerint a változások pozitív hatással jártak, az intézkedés drámai hatással volt jó néhány érintett szájtra. A Wall Street Journal cikkében nyilatkozó szakértő azt mondta, a lépés rengeteg járulékos kárt okozott, mivel ártatlanok is a tisztogatás áldozatává váltak.

A változások az USA-ban indított keresések 12 százalékát érintik, de nemsokára minden országban érzékelhetők lesznek. Arról, hogy pontosan mely szántok érintettek, a Google nem beszél, de a német Sistrix utánajárt, és kiderítette, hogy a wisegeek.com 77, az ezinearticles.com 90, az articlebase.com 94 százalékos forgalomcsökkenést regisztrált amiatt, hogy a Google lejjebb tolta a találati listán.

A tisztogatásnak vannak nyertesei is, bár ez nem feltétlenül jár együtt a csodálatos web-ökoszisztéma diverzitásának kiteljesedésével. A változások hatására a LinkedIn, a Facebook, a Time Warner, a Fox News, a Wal-Mart, a Target és az eBay kerültek feljebb a találati listákon. És a YouTube, ami meg a Google-é.



« Vissza

Kapcsolódó anyagok

PatroNet Consulting Kft.

 

(+36-1) 452-0050

(+36-30) 585-5751

 

info--.at.--patronet.hu

1146 Budapest,
Ajtósi Dürer sor 5.
GPS: N 47° 30' 25.815"
E 19° 5' 11.4786"