Dr. Halász József
12 mondat a zsarnokságról
(A Gyurcsány-program)
?ott zsarnokság van
az óvodákban,
az apai tanácsban,
az anya mosolyában,
abban, ahogy a gyermek
idegennek felelget;
nemcsak a szögesdrótban,
nemcsak a könyvsorokban
szögesdrótnál jobban
butító szólamokban;?
(Illyés Gyula: Egy mondat a zsarnokságról)
Ez a program a szociális piacgazdaság programja.
Hatalmas szolgálatot tesz annak megismertetésére, hogy mi a csapda lényege az EU-ban és különösen annak a gyarmatosítást tökélyre viv? továbbfejlesztésében, amit az EU Alkotmány fogalmaz meg.
Különösen jelent?s annak megismeréséhez, hogy mit jelent a gyakorlatban a kapitalizmus továbbélése azzal a ?húzd meg, ereszd meg? taktikával, ami gyakorlati megvalósítója az ?oszd meg és uralkodj rajta!? módszernek: Egy társadalmi réteget kiválasztunk és annak az életfeltételeit javítjuk, ezzel magunk mellé állítjuk a többivel szemben. Kés?bb az adott el?nyöket visszavonjuk.
Szeretném, ha mindenki, észre venné, aki a ?szociális piacgazdaság? maszlagját bevette (bármilyen nagynev? ?professzor? vagy ?ellenzéki gondolkodó? hitette el vele): fából vaskarikát csinálni nem lehet, akkor sem, ha a fát piacgazdaságnak nevezzük, a vaskarikát pedig szociálisnak.
Végezetül: aki látni is tud, nemcsak nézni, az észreveszi: ezt a programot a jelenlegi ellenzék is írhatta volna, esetleg más súlyozással, de a lényeg változtatása nélkül. Egyetlen ellenzéki kritika sem vonatkozott azokra az alapkérdésekre, amelyek elfogadhatatlanná, demagóggá, nemzetellenessé teszik a ?Lendületben? címet visel? Gyurcsány-förmedvényt.
Ideje, hogy azok, akik ?Igen?-nel szavaztak az EU-ra, vagy az ?EU így nem?-et szajkózták, nyissák ki szemüket, fülüket, hogy lássanak, halljanak: itt nem arról van szó, hogy a parlamenti ellenzék vagy kormány alkalmasabb-e az ország vezetésére, mert mindkett? az idegen érdekek kiszolgálója, tehát nemcsak alkalmatlan, hanem méltatlan is. Az a kérdés: van-e annyi magyar ember ma a csonka országban, aki elég ahhoz, hogy egymás mellé állva véghezvigye a tényleges rendszerváltást, vagyis megvalósítani Magyarország függetlenségét, a magyar érdekek érvényesülését?
Külön kiemelem, hogy mindazok, akik az EU csatlakozást, különösen az EU Alkotmányt a magyar választókra er?ltették, a hazaárulás min?sített esetében vétkesek1. (Ezzel kapcsolatban 2004. április 30-án Népítélet született. Olvasható a www.eunyet.hu honlapon.)
Ez a program tökéletesen alkalmazkodik az EU Alkotmányhoz, mondhatni, annak el?készít?je. Éppolyan demagóg eszközöket használ, mint példája és éppolyan rafináltan rejti el a fenyegetéseket, megszorításokat, az ember- és nemzetellenes intézkedéseket, mint amaz.
Lényegi kifogásaim egy része is azonos az EU Alkotmány kritikájával:
1. Az ígéretek fedezet nélküliek.
2. Nem az ember áll a középpontban, hanem a pénz.
3. Az értéktelenség értékrendjét deklarálja.
A kritikai elemek második része az EU és az EU Alkotmányhoz f?z?d? következményeket tartalmazza:
2. Azok a feltételek, amelyek a családot a társadalom alapjává tudják tenni, hiányoznak.
3. Azok a feltételek, amelyek az esélyegyenl?ség megvalósításához szükségesek, hiányoznak.
4. Olyan szemléletet tükröz, mintha a program végrehajtásának ideje alatt Magyarország önálló alkotmánnyal és törvénykezési joggal rendelkez?, jogilag, gazdaságilag, területileg független és egységes állam lenne.
I. Az EU Alkotmánnyal azonos jellemz?k
1. Az ígéretek fedezet nélküliek.
A költségvetés bevételi tételeinek csökkenése és az a tény, hogy az EU ?nettó befizet?i? leszünk (vagyis több a tagdíj, mint a visszaigényelhet? ?támogatás?)
Az EU Alkotmány demagógiáját mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy önmagán belül ellentmondást tartalmaz. Általánosságban mindent megígér, hogy a részletszabályozásokban azokat visszavonja. Jellemz?, hogy már az alap-megfogalmazásban sem jelzi az alapelvek feltételeinek biztosítását, csak ?tiszteletben tartja? azokat2.
Az ígéretek fedezetlensége hiányának pedig az az oka, hogy a kamra kulcsa Brüsszelben van3, hiszen minden terület (közte a gazdasági is) ?átruházott hatáskörben? Brüsszel irányítása alatt áll.
2. Nem az ember áll a középpontban, hanem a pénz.
Európai Központi Bank éppúgy jogi személy, mint az EU. Kapcsolatukat az jellemzi, hogy az minden intézkedést az EKB jóváhagyásával lehet hozni4.
3. Az értéktelenség értékrendjét deklarálja.
Minden árú. Az EU három ?fehér foltja? (szociális biztonság5, egészségügyi ellátás6, nyugdíj ellátás7) mindennél jobban bizonyítja: az ember sem gyermekként, sem munkaképesként, sem id?sként nem érték.
II. Az EU és az EU Alkotmányhoz f?z?d? következmények
2. Azok a feltételek, amelyek a családot a társadalom alapjává tudják tenni, hiányoznak.
3. Azok a feltételek, amelyek az esélyegyenl?ség megvalósításához szükségesek, hiányoznak.
4. Olyan szemléletet tükröz, mintha a program végrehajtásának ideje alatt Magyarország önálló alkotmánnyal és törvénykezési joggal rendelkez?, jogilag, gazdaságilag, területileg független és egységes állam lenne.
Bizonyító mondatok és azok kommentárja
A ?Lendületben? cím? program nem a ?tiszteletben tart?, hanem a ?biztosítja? kifejezést használja ugyanabban az értelemben. Ennek nyilván az az oka, hogy úgy t?njön fel, mintha meg lenne a lehet?ség azoknak az alapvet? jogoknak és feltételeknek a biztosítására, amelyeket a program ígér. Miután számokat nem tartalmaz a program, ezeket az olvasó el is hiheti. Csakhogy: az EU költségvetés bevételi oldala a tagállamokból elvett összegeket tartalmazza, amelyeket a ?közös? érdekekre (a III-55. cikk (2) és (3) bekezdése8 szerint pontosítva: multinacionális érdekekre) és azok teljesülésének biztosítására fordít.
Így az ígéretek ?biztosítása? anyagilag nulla fedezet?. A nem anyagi biztosítás sem több egy eurocenttel sem: mivel a szociális biztonság, az egészségügyi ellátás hiánya, a nyugdíj alamizsna jellege nem n?, természetesen a lelki, szellemi ?biztosítás? sem lehetséges.
Ezek alapján az alábbi kitételek nem reményt kelt?ek, hanem nevetségesek:
1. ?Gyarapodó, er?s gazdaságunk biztosítja, hogy egyre többen élhessenek egyre jobban.? ? A makrógazdaság (vagyis az idegen érdekeltséggel együttes gazdaság) er?södik, viszont a mikrogazdaság (vagyis a hazai érdekeltség? gazdaság) gyengül. Ki jár elöl a ?szociális piacgazdaságot? magáévá téve abban, hogy csökkenti profitját?
2. ?Közös felel?sségünk csökkenteni az igazságtalanságokat, és biztosítani a gyarapodás feltételeit.? - Az eddigi igazságtalanságokra (kiválasztottak vagyonosodása, privatizációval eltékozolt nemzeti vagyon elszámoltatása) fátylat borítunk? A gyarapodás feltételeit a rablókapitalisták biztosítják? Viccnek is rossz!
3. ?Magyarország komoly esélye a kreativitás, a magyar szellem és szorgalom ereje. A modern világ lehet?ségeinek és a modern technológia elérésének biztosítása ? ez is a cselekv? kormányzás feladata.? ? Mi az ára és ki fizeti a modernizációt (amit pontosítani nem ártott volna)? Mivel az idegenek az idegenek csak ?beáramoltatják? a t?két, szabadon, nemzeti érdek védelmének lehet?sége nélkül hozhatnak-vihetnek minden árút, megszabhatják, hogy ki hol éljen9 és szedik a t?ke hasznát, nyilván mi az adónkból adjuk ennek a fedezetét?
4. ?Éljünk, ahogy élhetnénk ? úgy, ahogy arra a magyar emberek tudása, szorgalma, tehetsége, a magyar gazdaság ereje, az ország európai hagyományai és jöv?je lehet?séget biztosít.? ? Élhetnénk, ha függetlenek lennénk, ha saját értékeink bennünket szolgálnának, ha az egyenelv?ség uralkodna a kötelezettségek teljesítésében és a jogok gyakorlásában10. Miután ezek nincsenek meg, úgy élünk, ahogyan a cionista diktatúra helytartóin keresztül ? pl. az ilyen programokban meghatározva ? engedi.
5. ?A felzárkózás gazdaságpolitikája egyidej?leg jelenti a vállalkozások versenyképességének javítását, az export ösztönzését és az állami kiadások növelését megakadályozó, egyensúly?rz? költségvetési politikát. Az állami kiadások és ezzel együtt az adók csökkentése több leveg?t biztosít a vállalkozásoknak, nagyobb lehet?séget a fejlesztésre, növekedésre.? ? A szerz? ebben a bekezdésben túll?tt a célon: nemcsak üres ígérete fogalmazott meg, hanem tetten érhet?en hazudott.
- A vállalkozások versenyképességének javítását lehetetlenné teszi az EU Alkotmány III-42. cikke, III-46. cikk (2) bekezdése, a III-50. cikk (1) bekezdése és III-56. cikk (1) bekezdése11
- Az export, mint fogalom csak az ún. harmadik országokra maradt meg, következésképpen a vám is EU közös hatáskör, éppúgy, ahogy annak bevétele közös bevétel ? ld. III-217. és III-36. cikk.12
- Az adók megállapítása EU hatáskör és az ebb?l összegének jelent?s része is az EU költségvetést növeli ? ld. III-59/60/61 cikk13.
6. ?A Köztársaság kormánya a hosszú távú gazdasági növekedés biztosításáért és a versenyképesség javításáért kiszámítható, stabil jogi környezetet teremt, konkrét beruházás-és fejlesztésösztönz? programokat indít.? ? Ismét hazugságot tartalmaz a program:
- A versenyképesség javítása az el?z?ek miatt lehetetlen (korábbi 11. lábjegyzet)
- Nincs az EU Alkotmány szerint a tagállamoknak sem önálló alkotmányozási, sem jogszabályalkotási joguk14.
7. ?A Köztársaság kormánya biztosítja az európai uniós fejlesztési források megszerzéséhez szükséges hazai társfinanszírozást. Egyetlen euró sem veszhet el Magyarország számára.? ? Ebben a programpontban ismét az EU Alkotmány nem ismeretével találkozunk:
- Az ?uniós fejlesztési források? a ?közös? (és nem a nemzeti) érdekeket szolgálják15. Ezeket még ?társfinanszírozást is adni ? különösen a következ?k alapján ? hazaárulás.
- A társfinanszírozás forrása a költségvetés stabilizált hiánya miatt kétséges. ?Társfinanszírozás? alatt a program szerz?je a saját ? pályázói ? forrásra, vagy a bankhitelre gondolt. Kérdések: - kinek van saját forrása? ? A kamatcsapda eddig is jól m?ködött ? ld. Mez?gazdasági termel?k. A program ennek ellenére erre ösztönöz?
8. ?Célunk, hogy a lehet? legtöbb embernek legyen munkája és tisztes megélhetése. A ciklus végére családok újabb tízezrei támaszkodhatnak biztos állásra, kiszámítható jövedelemre.? ? Ez az ígéret a ?szociális piacgazdaság? legundorítóbb maszlagja. A t?ke szabad áramlása azt jelenti, hogy egy országban addig marad a ?m?köd? t?ke?, amíg máshol nagyobb profitot nem tud ?termelni?. Ekkor ott hagy csapot, papot, elvtársat, urat, parasztot, munkást és mérnököt, ha gyára van, kiszereli a gépeket, és továbbáll, magára hagyva mindazokat a családokat, amelyek addig az ? rabszolgái voltak. Nade, Gyurcsány úr! Ezt önnek, mint gyakorló rabló-kapitalistának mondjam?
9. ?Befejezzük a privatizációt, folytatjuk a mez?gazdaság, a magyar vidék versenyképessé tételét. Új programokat indítunk az egészségügy, a fels?oktatás, az adórendszer átalakításának érdekében.? és ?Kiterjesztjük a Biztos Kezdet programot, amelynek célja az egészségügyi, gyermekjóléti, oktatási szolgáltatások eljuttatása a legrosszabb helyzetben lév? családoknak.?
? A privatizáció és holdudvara (korrupció, esélyegyenl?tlenség, munkanélküliség) volt a nemzet anyag megnyomorításának a f? eszköze. Ezt befejezni (vagyis minden nemzeti vagyont idegenek vagy idegen szív?ek kezébe juttatni) messze kimeríti a hazaárulás b?ntettét. (Meghatározását ld. korábbi 1. lábjegyzetben.)
? Az egészségügyi szolgáltatások teljesen magánkézbe kerülnek ? ezt a folyamatot a Medgyessy kormány indította el -, vagyis ?az él, aki fizet?. A szociális piacgazdasági jellegb?l a ?szociális? ismét nem található.
- Azt, hogy az oktatás egésze a t?ke szabad áramlásának kiszolgáltatottja16 beláthatatlan következményekkel jár. A ?szociális piacgazdaság? nem tudja (és nem is akarja) meggátolni, hogy a magániskolákban olyan értékrend alapján idomítsák a fiatalokat, amely elidegenedésükhöz, gyökereikt?l elszakításhoz vezet.
- A gyermekjóléti szolgáltatásokra egyszer?en nem lesz fedezet az EU által elvont bevételek és rajtunk hagyott kiadások következtében.
- A mez?gazdaság versenyképessé tételét a korábbi 11. lábjegyzetben felsorolt EU Alkotmány cikkeken kívül az a párját ritkító nemzetvesztés teszi lehetetlenné, amit a kvótarendszer diktátuma és a ?támogatásnak? aposztrofált, pályázatokkal pántlikázott visszaosztási rendszer negatív diszkriminációja jelent. Ez ma még 20 %-a az EU csatlakozásunk el?tti államaiban adott juttatásnak, amit a kormány most még 35 %-kal kiegészíthet az EU Alkotmány életbe lépéséig, ugyanis azt a III-56. cikk (1) bekezdése megtiltja).
10. ?Magunkénak tekintjük, ezért védjük a Köztársaság Alkotmányát. Er?sítjük a parlamentarizmust, a jogállamiságot és a demokratikus politikai intézményrendszert. Megóvjuk a közigazgatás, a közszolgáltatatás, a közszolgálati média függetlenségét.?
- Alkotmány, mint az ország értékrendjét meghatározó, függetlenségét biztosító alapvet? normarendszer ma sem létezik, hiszen 1944. március 19-t?l Magyarország diktatúra alatt él. A 14. lábjegyzetben idézett I-5a. cikk (Uniós jog) a következ?t írja: ?Az Alkotmány, valamint az Unió intézményei által a rájuk ruházott hatáskörök gyakorlása körében alkotott jog a tagállamok jogával szemben els?bbséget élvez.? Ez nem zárja ki, de értelmetlenné teszi a tagállamok bármelyikének Alkotmányát, egy hatás nélküli történelmi relikviává degradálva azt. (Ez lehet a rezervátum els? dokumentuma.)
- Önálló jogállamiság az EU-ban a tagállamok vonatkozásában nem létezik, ugyanis a tagállamok törvényhozó testülete lényegében funkció nélkülivé válik, hiszen Brüsszelre ?átruháztuk? függetlenségi, jogalkotási, gazdasági, kereskedelmi jogainkat (ld. I-12. cikk ? korábbi 3. lábjegyzet - HJ), így a jogi aktusok is az EU feladataivá válnak17
11. ?Európai uniós tagságunk megteremti a feltételeit annak, hogy hazánk az 1867-es kiegyezés utáni évtizedekhez hasonlóan biztonságosan és gyorsan fejl?djön.
Felzárkózás vagy az örök második vonal ? ez az elkövetkez? évek tétje. Bátor, cselekv? kormányzás, magabiztos polgárság, sikeres európai Magyarország ? ez a haladás receptje.?
- A ?biztonságos és gyors fejl?dés? a program alapján nem Magyarországra értend?, hanem az átmenetileg Európai Uniónak nevezett Európai Egyesült Államokra, amelynek egy gyarmata a ma Magyarországnak nevezett terület. Azért ideiglenes a területi azonosítás, mert a régió-elv következtében fokozatosan formálissá válnak az országok, helyüket átveszi a nemzeti sajátosságok érvényesülésének lehet?ségét is megszüntet? régió-hálózat, amelynek el?készítését jelenti az EU Alkotmány I-31. cikk (2) bekezdése18.
- Az ?örök második vonalból? felzárkózás a program szerint önmagunkat feladó elvegyülést jelent19.
12. ?Magyarország a hazánk, Európa az otthonunk, biztonságot adó szövetségi rendszerhez tartozunk.?
A program alapján ez a mondat így értelmezhet?: ?Nincs hazánk, mert nincs alkotmányos, jogilag, területileg, gazdaságilag független államunk, nincs otthonunk, mert nincs földünk, nincs biztonságunk, mert politikai hatalmát er?szakkal megszerz? és fenntartó (vagyis terrorista) rendszer tagjává lenni kényszerítettek bennünket.
(Olvashatók és letölthet?k a www.eunyet.hu honlapról: az EU Alkotmány 2003-as és 2004. július 17-én jóváhagyott szövege, az EU Alkotmány kritikája és az EU összehasonlítása a Szent Korona eszmével, amely alternatívája. Az info{.}eunyet.hu címr?l egyéb információk is kérhet?ek ? pl. radikális rendezvények id?pontjai és helyszínei, szórólapok.)
___________________________
Jegyzetek
1 1978. évi IV. törvény a Büntet? Törvénykönyvr?l 144. § (1) Az a magyar állampolgár, aki abból a célból, hogy a Magyar Köztársaság függetlenségét, területi épségét vagy alkotmányos rendjét sértse, külföldi kormánnyal vagy külföldi szervezettel kapcsolatot vesz fel, vagy tart fenn, b?ntettet követ el, és öt évt?l tizenöt évig terjed? szabadságvesztéssel büntetend?.
(2) A büntetés tíz évt?l tizenöt évig terjed? vagy életfogytig tartó szabadságvesztés, ha a hazaárulást
a) súlyos hátrányt okozva,
b) állami szolgálat vagy hivatalos megbízatás felhasználásával,
c) háború idején,
d) külföldi fegyveres er?nek behívásával vagy igénybevételével
követik el.
(3) Aki hazaárulásra irányuló el?készületet követ el, b?ntett miatt egy évt?l öt évig, háború idején két évt?l nyolc évig terjed? szabadságvesztéssel büntetend?.
2 EUA I-2. cikk: Az Unió az emberi méltóság tiszteletben tartása, a szabadság, a demokrácia, az egyenl?ség, a jogállamiság, valamint az emberi jogok - ideértve a kisebbségekhez tartozó személyek jogait - tiszteletben tartásának értékein alapul. Ezek az értékek közösek a tagállamokban, a pluralizmus, a diszkrimináció-mentesség, a tolerancia, az igazságosság, a szolidaritás, valamint a n?k és a férfiak közötti egyenl?ség társadalmában.
3 EUA I-12. cikk: A kizárólagos hatáskörök területei
(1) Az Unió kizárólagos hatáskörrel rendelkezik a következ? területeken:
a) vámunió;
b) a bels? piac m?ködéséhez szükséges versenyszabályok megállapítása;
c) monetáris politika azon tagállamok tekintetében , amelyek hivatalos pénzneme az euró;
d) a tengeri biológiai er?források meg?rzése a közös halászati politika keretében;
e) közös kereskedelempolitika;
(2) Az Unió kizárólagos hatáskörrel rendelkezik nemzetközi megállapodás megkötésére is, ha a megkötését valamely uniós jogalkotási aktus írja el?, illetve ha hatásköreinek bels? gyakorlásához szükséges, vagy amennyiben a közös szabályokat, vagy azok alkalmazási körét érintheti.
4 EUA I-29. cikk (3): ?Az Európai Központi Bank önálló jogi személyiséggel rendelkez? intézmény. Kizárólag az Európai Központi Bank jogosult euró kibocsátásának az engedélyezésére. ?. Az Unió intézményei és szervei, valamint a tagállam kormányai kötelezettséget vállalnak arra, hogy tiszteletben tartják ezt az elvet.
(5) Az Európai Központi Bankkal konzultálni kell ?. valamennyi nemzeti jogszabálytervezettel kapcsolatban ?.?
EUA I-34. cikk (1) ?? Az Európai Központi Bank ? európai rendeleteket és európai határozatokat fogadhat el.?
EUA III-77. cikk (1): ?A Központi Bankok Európai Rendszerének els?dleges célja az árstabilitás fenntartása.?
(4) ?Az Európai Központi Bankkal konzultálni kell: a) ? valamennyi uniós jogi aktusra irányuló javaslattal kapcsolatban; b) a nemzeti hatóságok részér?l ? valamennyi jogszabálytervezettel kapcsolatban.?
5 EUA I-47. cikk: A szociális partnerek és az önálló szociális párbeszéd
Az Európai Unió az egyes nemzeti rendszerek különböz?ségeinek figyelembevételével elismeri és támogatja a szociális partnerek uniós szint? szerepvállalását; önállóságuk tiszteletben tartása mellett el?segíti a szociális partnerek közötti párbeszédet. A növekedésr?l és foglalkoztatásról szóló háromoldalú csúcstalálkozó hozzájárul a szociális párbeszéd folytatásához.
6 EUA II-35. cikk: Egészségvédelem
A nemzeti jogszabályokban és gyakorlatban megállapított feltételek mellett mindenkinek joga van megel?z? egészségügyi ellátás igénybe vételéhez, továbbá orvosi kezeléshez. Valamennyi uniós politika és tevékenység meghatározása és végrehajtása során biztosítani kell az emberi egészségvédelem magas szintjét.
7 EUA II-25. cikk: Az id?sek jogai
Az Unió elismeri, és tiszteletben tartja az id?sek jogát a méltó és önálló élethez, a társadalmi és kulturális életben való részvételhez.
8 EUA III-55. cikk (2) Az általános gazdasági érdek? szolgáltatások m?ködtetésével megbízott vagy a jövedelemtermel? monopólium jelleg? vállalkozások olyan mértékben tartoznak az Alkotmány rendelkezései, így különösen a versenyszabályok hatálya alá, amennyiben ezek alkalmazása sem jogilag, sem ténylegesen nem akadályozza a rájuk bízott sajátos feladatok végrehajtását. A kereskedelem fejl?dését ez nem befolyásolhatja olyan mértékben, amely ellentétes az Unió érdekeivel.
(3) A Bizottság biztosítja e cikk rendelkezéseinek alkalmazását, és elfogadja a megfelel? európai rendeleteket és határozatokat.
9 EUA III-14. cikk (2): ?A bels? piac egy olyan, bels? határok nélküli térség, amelyben ?. biztosított a személyek, a szolgáltatások, az áruk és a t?ke szabad mozgása.?
10 MAGYARORSZÁG KÍNHALÁLÁNAK 12 EU-STÁCIÓJA (az EU-Alkotmány szövegidézetei alapján)
1. Minden magyar érték (benne a term?föld) elvesztése III-14. cikk (2) bekezdés
3. Pénzügyi függetlenség elvesztése I-29. cikk (3) és (5) bekezdés, I-34. cikk (1) bekezdés, III-77. cikk (1) és (4) bekezdés
4. Kereskedelmi függetlenség elvesztése III-217. cikk (1) bekezdés
5. Vám elvesztése III-36. cikk (1) bekezdés
6. Az önálló adópolitika elvesztése III-59/60/61. cikk: (1) és (3) bekezdés
7. Külügy és hadügy elvesztése I-27. cikk (2) bekezdés
8. Önálló jogalkotás elvesztése I-32. cikk
9. Közigazgatás elvesztése I-12. cikk (1) és (2) bekezdés
10. Belbiztonság elvesztése III-174. cikk (1) bekezdés, III-177. cikk (1) bekezdés,
11. Igazságszolgáltatás elvesztése I-28. cikk (1) bekezdés, III-175. cikk (2) bekezdés
12. Magyarország kinyitása minden idegen el?tt és bezárása minden magyar el?tt III-22. cikk
11 EUA III-42. cikk: ?A tagállamok között tilos minden behozatalra vagy kivitelre vonatkozó mennyiségi korlátozás és azzal azonos hatású intézkedés.?
EUA III-46. cikk (2): ?? harmadik országokba irányuló vagy onnan származó t?kemozgásra vonatkozó intézkedéseket európai törvény vagy kerettörvény állapítja meg.?
EUA III-56. cikk (1): ?? a bels? piaccal összeegyeztethetetlen a tagállamok által vagy állami forrásból bármilyen formában nyújtott olyan támogatás, amely bizonyos vállalkozásoknak vagy bizonyos áruk termelésének el?nyben részesítése által torzítja a versenyt, vagy azzal fenyeget ?.?
12 EUA III-217. cikk (1): ?A közös kereskedelempolitika egységes elveken alapul; ez vonatkozik különösen a vámtarifák módosításaira, az áruk és szolgáltatások kereskedelméhez, valamint a szellemi tulajdonjogok kereskedelmi vonatkozásaihoz, továbbá a külföldi közvetlen befektetésekhez kapcsolódó vámtarifa- és kereskedelmi megállapodások megkötésére, a liberalizációs intézkedések egységesítésére, az export-politikára, valamint az olyan kereskedelempolitikai védintézkedésekre, mint a dömping vagy szubvenció esetén meghozandó intézkedések. A közös kereskedelempolitikát az Unió küls? tevékenységének elvei és célkit?zései által meghatározott keretek között kell folytatni.?
EUA III-36. cikk (1): ?Az Unió vámuniót alkot, amely a teljes árukereskedelemre kiterjed, és magában foglalja a behozatali és kiviteli vámok, valamint az azokkal azonos hatású díjak tilalmát a tagállamok között, továbbá közös vámtarifa bevezetését harmadik országokkal fenntartott kapcsolataikban.?
13 EUA III-59/60/61. cikk: (1) ?A tagállamok ? nem vetnek ki más tagállamok termékeire a hasonló jelleg? hazai termékre közvetlenül vagy közvetve kivetett adónál magasabb bels? adót. A tagállamok továbbá nem vetnek ki más tagállamok termékeire olyan természet? bels? adót, amely más termékek közvetett védelmét szolgálhatja.?
(3) ?A forgalmi adóktól, jövedéki adóktól és a közvetett adók egyéb formáitól eltér? közterhek esetén a többi tagállamba irányuló kivitellel összefüggésben nem adhatók mentességek és visszatérítések, valamint a tagállamokból történ? behozatallal összefüggésben nem vethet?k ki kiegyenlít? díjak ?.?
14 EUA I-5a. cikk: Uniós jog
Az Alkotmány, valamint az Unió intézményei által a rájuk ruházott hatáskörök gyakorlása körében alkotott jog a tagállamok jogával szemben els?bbséget élvez.
EUA I-11. cikk: A hatáskörök típusai
(1) Ha egy meghatározott területen az Alkotmány kizárólagos hatáskört ruház az Unióra, e területen kizárólag az Unió alkothat és fogadhat el kötelez? erej? jogi aktust, a tagállamok pedig csak abban az esetben, ha ?ket az Unió erre felhatalmazza, vagy ha annak célja az Unió által elfogadott jogi aktusok végrehajtása. (I-12. cikk ? korábbi 3. lábjegyzet - HJ)
15 EUA III-116. cikk (korábbi EKSz. 158. cikk)
Átfogó harmonikus fejl?désének el?mozdítása érdekében az Unió úgy alakítja és folytatja tevékenységét, hogy az a gazdasági, társadalmi és területi kohézió er?sítését eredményezze.
Az Unió különösen a különböz? régiók fejlettségi szintje közötti egyenl?tlenségek és a legkedvez?tlenebb helyzet? régiók lemaradásának csökkentésére törekszik.
E cél elérése érdekében az érintett térségek közül kiemelt figyelemmel kell kezelni a vidéki térségeket, az ipari átalakulás által érintett térségeket és az olyan súlyos és állandó természeti vagy demográfiai hátrányban lév? területeket, mint a legészakibb, rendkívül gyéren lakott, a szigeti, a határmenti és a hegyvidéki területek.
EUA III-117. cikk (korábbi EKSz. 159. cikk)
A tagállamok úgy folytatják és hangolják össze gazdaságpolitikájukat, hogy a III-116. cikkben meghatározott célokat is elérjék. Ezen célokat az Unió politikáinak és fellépéseinek meghatározásakor és végrehajtásakor, valamint a bels? piac megvalósítása során figyelembe kell venni. Az Unió e célok elérését a strukturális alapok (Európai Mez?gazdasági Orientációs és Garanciaalap Orientációs Részlege; Európai Szociális Alap; Európai Regionális Fejlesztési Alap), az Európai Beruházási Bank és az egyéb meglév? pénzügyi eszközök révén megvalósított fellépésével is támogatja.
16 EUA II-14. cikk: Oktatáshoz való jog
(1) Mindenkinek joga van az oktatáshoz, valamint a szakképzésben és továbbképzésben való részvételhez.
(2) Ez a jog magában foglalja a kötelez? oktatásban való ingyenes részvétel lehet?ségét.
(3) Az e jogok és szabadságok gyakorlását szabályozó nemzeti jogszabályokkal összhangban tiszteletben kell tartani az oktatási intézmények demokratikus elvek figyelembevételével történ? alapításának szabadságát, valamint a szül?k azon jogát, hogy gyermekeik számára vallási, világnézeti vagy pedagógiai meggy?z?désüknek megfelel? nevelést biztosítsanak.
17 EUA I-32. cikk: Az Unió jogi aktusai
(1) Az intézmények az Unió hatásköreinek gyakorlása érdekében a III. rész rendelkezéseinek megfelel?en a következ? jogi aktusokat alkalmazzák: európai törvények, európai kerettörvények, európai rendeletek, európai határozatok, ajánlások és vélemények.
Az európai törvény általános hatállyal bír. Teljes egészében kötelez? és közvetlenül alkalmazandó valamennyi tagállamban.
Az európai kerettörvény az elérend? célokat illet?en minden címzett tagállamra kötelez?, azonban a forma és az eszközök megválasztását a nemzeti hatóságokra hagyja.
Az európai rendelet olyan általános hatállyal bíró nem jogalkotási aktus, amely a jogalkotási aktusok és az Alkotmány egyes külön rendelkezéseinek végrehajtására szolgál. Az európai rendelet egyaránt lehet olyan, amely teljes egészében kötelez? és valamennyi tagállamban közvetlenül alkalmazandó, illetve olyan, amely az elérend? célokat illet?en minden címzett tagállamra kötelez?, azonban a forma és az eszközök megválasztását a nemzeti hatóságokra hagyja.
Az európai határozat teljes egészében kötelez?, nem jogalkotási aktus. Amennyiben külön megjelöli, hogy kik a címzettjei, az európai határozat kizárólag azokra nézve kötelez?, akiket címzettként megjelöl.
Az ajánlások és vélemények nem bírnak kötelez? er?vel.
(2) A jogi aktusok tervezetének mérlegelésekor az Európai Parlament és a Tanács tartózkodik az adott területen alkalmazandó jogalkotási eljárásban el?írtaktól eltér? jogi aktusok elfogadásától.
18 EUA I-31. cikk: Az Unió tanácsadó szervei
(1) Az Európai Parlamentet, a Tanácsot és a Bizottságot a Régiók Bizottsága és a Gazdasági és Szociális Bizottság segíti, tanácsadói min?ségben.
(2) A Régiók Bizottsága a regionális és helyi testületek olyan képvisel?ib?l áll, akik valamely regionális vagy helyi testületben választással nyert képvisel?i megbízatással rendelkeznek, vagy valamely választott testületnek politikai felel?sséggel tartoznak.
19 EUA I-3. cikk: Az Unió célkit?zései
(3) ? El?mozdítja a gazdasági, a társadalmi és a területi kohéziót, valamint a tagállamok közötti szolidaritást.