A válság felértékelheti a mérhetőséget az online marketingpiacon

Webisztán @ 2008. október 20.

 

Sok szó esik mostanában arról, hogy milyen hatással lesz a gazdasági válság az online bizniszre. Persze nem csak nyugaton, hanem idehaza is fontos ez a téma mindenkinek, aki online hirdet, értékesít vagy online hirdetésekből él.
Novák Péterrel, a Kirowski digitális marketingügynökség ügyvezetőjével
jártuk körül a témát...

A gazdaság lassulása minden bizonnyal érinteni fogja a cégek marketingbüdzséit is. Ugyanakkor a Kirowskinál ma úgy látják a hirdetők jelzései alapján, hogy ez legkevésbé a digitális költéseket érinti majd. Novák Péter szerint ebben a gazdasági környezetben a hirdetők szemében fel fognak értékelődni a mérhető, értékesítés-közeli megoldások.

A hirdetők szemében a mérhetőség mellett a személyre szabhatóság (emailmarketing, regisztrációs adatbázisokra alapuló kampányok), illetve az online vásárlást előkészítő megoldások (keresőmarketing, tranzakció alapú árazási modellek, azonnali értékesítési célok) értékelődhetnek fel a következő időszakban, vélekedik a Kirowski vezetője.

A legnagyobb online hirdetők közül első körben az autó- és pénzügyi szektor lehet érintett. (Értsd: vehet vissza reklámköltési büdzséjéből.) Bár utóbbinál akár a betétgyűjtéssel kapcsolatos reklámköltések épp növekedhetnek is. A Kirowskinál ugyanakkor arra számítanak, hogy a gazdasági válság mindössze az online marketing növekedési dinamikáját fogja csökkenteni. A 2008-as, várhatóan 35%-os növekedés jövőre 15-20%-ra lassulhat.

Az év hátralévő időszaka csak kisebb változásokat fog hozni, hiszen jelenleg a hirdetők még a 2008-as marketingbüdzséjüket használják fel. A cégek, Novák szerint, elsősorban a "működési költségek" területén fognak visszafogni.

Némi optimizmusra adhat okot az is, hogy az interneten elérhető fogyasztók azért ma is az erősebb fogyasztási szegmensbe tartoznak, így őket valamivel kevésbé fogja negatívan érinteni egy várható recesszió vagy recesszió-közeli gazdasági helyzet.

A hirdetők mellett magunknak az online ügynökségeknek is nehezebb tervezni. Novák Péter szerint azért, mert a hirdetőcégek a jövő évi marketingbüdzséjük meghatározásánál óvatosabbak lesznek, több rugalmasságot várnak el a médiacégektől és persze az ügynökségektől is.

Hát így. Az elmondottak alapján én úgy látom, az igazi főpróba a most következő negyedév lesz. Aztán majd 2009-ben kiderül, hogy mire volt elegendő a mostani "óvatosság".



« Vissza