Tovább nőtt a vásárlói tudatosság

Kreatív Online @ 2009. október 12.

 

Enyhén, de stabilan nő a fogyasztói tudatosság a Kirakat.hu és az Ipsos felmérése szerint. Sokat nőtt a magyar termékek iránti lojalitásmutató és gyakrabban tájékozódunk a vásárlások előtt az interneten, de a jogainkkal továbbra sem vagyunk tisztában.

Idén szeptemberben harmadszor vizsgálta a tudatos fogyasztáshoz való hozzáállást a 18 év felettiek körében a Kirakat.hu és az Ipsos. A 2007 decemberi első felméréshez képest a 2008-as másodikhoz hasonló, kis mértékű, de stabil emelkedést mutatott az idei kutatás is.

A mutatók alapján az emelkedés annak köszönhető, hogy míg a kicsi, de különösen tudatos réteg fogyasztási szokásai változatlanok, a felnőtt lakosság többi része is egyre tudatosabban választ a termékek között. A felmérésből az is látszik, hogy a korral egyre tudatosabb lesz az átlagos magyar fogyasztó, de az iskolai végzettség és az internet hozzáférés is erősíti ezt a magatartást.

A tavalyi értékekhez képest nőtt a magyar termékek iránti lojalitást jelző mutató. A válaszadók arányában így már 60 százalék válaszol pozitívan a „Ha módomban áll, magyar terméket választok” kérdésre.

Jelentősen visszaesett azonban a szerződések végigolvasására való hajlandóság, az idei kutatás szerint a megkérdezettek mindössze 34 százaléka állítja magáról, hogy elejétől a végéig végigolvassa a szerződéseket.

Megmaradt a fogyasztói bizonytalanság a jótállás, a szavatosság és a csere fogalmai körül is. Az ezzel kapcsolatos kérdésekre adott helyes válaszok aránya nem jobb annál, mint amit a statisztika szerint egyszerű találgatással el lehet érni.

Egyre többen és egyre gyakrabban tájékozódunk viszont az interneten a vásárlás előtt. Meglepő módon az idősebb korosztálynál is jelentkezik az ilyen típusú, célirányos internethasználat. Az internetezők 80 százaléka tesztekkel, értékelésekkel készül fel a vásárlás előtt az adatok szerint.

A gyakoribb tájékozódás, az erősödő tudatosság és a fokozottabb árérzékenység a Kirakat.hu és az Ipsos közleménye szerint a válság hatásainak is köszönhető.


« Vissza