Elindult a központi e-fizetési projekt

Terminal.hu @ 2009. június 10.

 

A VÁTI Magyar Regionális Fejlesztési és Urbanisztikai Közhasznú Társaság és a Pénzügyminisztérium Informatikai Szolgáltató Központ (PMISZK) által vezetett konzorcium (lásd táblázat) június 4-én szerződést kötött a központi elektronikus fizetési szolgáltatás létrehozásáért.


A projekt eredményeképpen lehetővé válik a közigazgatással szemben fennálló fizetési kötelezettségeket - az eddigi lehetőségek megtartása mellett - bankkártya, internetbank vagy akár mobilbank segítségével kiegyenlíteni.
A teljes elektronikus fizetési rendszer - amelyet a Magyar Államkincstár fog működtetni és a projektben részt vesz a Magyar Nemzeti Bank is - a Központi Elektronikus Fizetési és Elszámolási Rendszert (EFER) létrehozó horizontális projektből és a szolgáltatást használatba vevő vertikális projektekből áll. A vertikális projektek az EFER-re támaszkodva elektronikus fizetést tesznek lehetővé az okmányirodákban, az adóhivatalokban és a vámügyintézésben.
Az EFER a piacon jelenleg is elérhető elektronikus fizetési megoldásokra támaszkodik. A bankkártyás fizetés a megszokott módon zajlik, az internetes fizetés területén azonban a projekt fontos előrelépést kíván tenni. A fizetés alapvető adatait (összeg, célszámla, ügyazonosító) az EFER átadja az ügyfél által kiválasztott internetbankrendszernek. Így az ügyfél mentesül az átutalás adatainak bevitelétől, csak el kell indítania az átutalást, amely így pontos adatokkal teljesül. A projekt meghatározza és létrehozza az adatok átadására szolgáló felületet, az internetbank-szolgáltatást nyújtó hitelintézetek pedig önkéntesen csatlakozhatnak ahhoz.
Az EFER létrehozására a PMISZK tavaly tárgyalásos közbeszerzési eljárást indított, amelynek a nyertese a Getronics Magyarország Kft. lett partnereivel, a Zalaszám Informatika Kft.-vel, az IND Kft.-vel, az IDOM 2000 Konzulens Zrt.-vel, valamint az eGov Consulting Kft.-vel. A szerződés értéke nettó 1680 millió forint, amelynek mintegy 70 százaléka magyar szakértők és informatikusok munkájának fedezésére szolgál, csak a maradék 30 százalék jut hardver- és alapszoftver-beszerzésre - hangsúlyozta Rátkai Péter, a Getronics Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója.
Az EFER lehetőséget biztosít az ügyfelek számára az ügyintézéshez kötődő fizetési kötelezettség egy összegben, egy tranzakcióval történő megfizetésére abban az esetben is, ha a befizetés több számlát érintene, például használt gépjármű behozatala esetén egy összegben fizethető a vám, az importáfa és a környezetvédelmi termékdíj. A felosztás technikai lebonyolítása a Magyar Államkincstárban vezetett, az intézményhez rendelt átvezetési számla segítségével történik. Az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával megvalósuló projekt további előnye, hogy a megvalósulás után az ügyfelek a fizetéssel járó ügyek esetében is választhatják az elektronikus ügyintézést a személyes megjelenés helyett. A személyes megjelenéssel járó ügyintézésre fordítandó idő csökkenhet, a befizetések pontossága pedig nőhet.



« Vissza