Internet Hungary: nem csökken a digitális szakadék

Magyarorszag.hu @ 2005. október 21.

 

Magyarországon a 15-29 éves korosztályból interneteznek a legtöbben, ebben a korosztályban az internethasználók aránya 48 százalék - derült ki az Internet Hungary konferencián Tihanyban. Kovács Kálmán informatikai miniszter nyitóbeszédében elmondta, hogy a következő időszakban a digitális műsorszórás és a kábeltévés piac szabályozása lesz a legfőbb feladat.
 

Az informatikai ipar és az ország számára is nagy lehetőséget jelent, hogy a második nemzeti fejlesztési tervben önálló programként jelenik meg az IKT-fejlesztések támogatása - mondta el Kovács Kálmán informatikai és hírközlési miniszter Tihanyban, az Internet Hungary konferencia nyitónapján. A miniszter szerint az elkövetkező időszak legfontosabb feladata a kábeltévés piac és a digitális műsorszórás szabályozása lesz. 

Kóka: fejleszteni kell a szoftverek és a szolgáltatások exportját 

A kormány célja, hogy öt év alatt megduplázza, tíz év alatt pedig megháromszorozza a kutatás-fejlesztésre fordított összeget - mondta előadásában a gazdasági miniszter. A jelenlegi számítások szerint 17-18 év alatt érhetjük utol Ausztria szintjét a gazdasági fejlődésben, de ha a hazai gazdaság a tervezettnél csak egy százalékkal növekszik gyorsabban, ez az időszak 12 évre rövidülhet - mondta Kóka János. 

A miniszter szerint az ország gazdasági teljesítménye szempontjából az IKT-szektor lehet az egyik kitörési pont, ehhez jó alapot biztosít, hogy az export kétszer olyan gyorsan nő hazánkban, mint az import, és a térségben Magyarországra áramlik be a legtöbb működőtőke. Kóka János kiemelte, hogy sokkal több figyelmet kellene fordítani a még fejletlen hazai szoftver- és szolgáltatásexportra. 

NHH: új feladatok a szabályozásban 

A távközlési piacok elemzésében a 25 EU-tagország között a második helyen állunk Nagy-Britannia mögött, a 18 részpiacból 16-ot vizsgált meg a Nemzeti Hírközlési Hatóság - mondta el Pataki Dániel, a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) elnöke. A hatóság az év végig elkészíti hosszú távú szabályozási stratégiáját. A hatóság a szolgáltatás alapú szabályozásról az infrastruktúra-alapú szabályozás felé mozdul el, a kiskereskedelmi árak helyett a nagykereskedelmi tarifákra gyakorol befolyást. 

A következő időszakban a hatóságnak az internetalapú telefónia és tévésugárzás szabályozását kell megalkotnia. Az internetalapú telefónia egyre népszerűbb Magyarországon, hazánkban az elnök szerint legalább 150 ezren használják az ip-telefóniát lehetővé tevő, ingyenes Skype programot. 

Lassul az internet terjedése 

Magyarországon az elmúlt két negyedévben lelassult az internet fejlődésének üteme, bár a felhasználók száma továbbra is emelkedik - derült ki a TNS piackutató felméréséből. A legtöbben a 15-29 éves korosztályból használják az internetet (48 százalék), a 30-39 évesek közül már kevesebben (30 százalék) neteznek, a 40, illetve 60 évnél idősebbek pedig szinte teljesen kirekesztődnek az információs társadalomból. 

Nem csökken a digitális szakadék a városok és a falvak között sem, Budapesten arányaiban több mint négyszer annyian használják az internetet (45 százalék), mint a falvakban. A cég becslései szerint az internetezők jelenlegi arányát 100 százaléknak véve a következő 3 hónapban 2 százalékkal bővülhet az internetezők köre, a bővülés jellemzően a 15-29 éves korosztályból fog megvalósulni. 

A vizsgálat szerint a nem internetezők negyven százaléka azért nem használja a hálózatot, mert nem érdeklik az ott található információk és szolgáltatások, és már csak egynegyedük nyilatkozott úgy, hogy az elérés magas ára tartja vissza. A szakértő szerint ebből látszik, hogy a penetráció további, ugrásszerű növeléséhez új tartalmakra és szolgáltatásokra van szükség. 

Hegedűs Gábor, a Sun Microsystems igazgatója az előadásában elmondta, hogy az egyik ilyen kitörési pont az elektornikus közigazgatási szolgáltatások elterjesztése lehet, mert a felmérések azt mutatják, hogy az internetezők komolyan érdeklődnek az ilyen lehetőségek iránt. A cég megrendelésére készült felmérésben a válaszolók 64 százaléka nyilatkozott úgy, hogy ismeri az e-ügyintézés lehetőségeit. 

Internetes tévé és telefonálás 
Simó György, a T-Online igazgatója előadásában bemutatta, hogy az internetnek köszönhetően a legnagyobb piaci szereplők harcba indultak a távközlési és a hirdetési bevételek újrafelosztásáért, ezt a közelmúltban bejelentett közös projektek, cégfúziók és felvásárlások jelzik. Az internet miatt teljesen átrendeződhet a távközlési, a hirdetési és a műsorszórási piac. 
Az igazgató szerint a vezeték nélküli internetezést biztosító hot-spotok, valamint a mobil szélessávú technológiák segítségével tíz év múlva a hazai lakosság 85 százaléka kapcsolódhat szélessávon a világhálóra. Az új szolgáltatások közül a VOD (video-on-demand) és az internetalapú telefónia lehetnek a húzóágazatok. 


« Vissza