1. Mi lesz weboldalunk elsődleges funkciója? Alapvetően négy csoportot különböztethetünk meg leendő weboldalunk alapfunkciója tekintetében:
- online bolt, ahol valamilyen termék vagy szolgáltatás értékesítése folyik
- online katalógus, melyből a fogyasztók információkat kaphatnak cégünkről, illetve szolgáltatásainkról
- online közösség
- a fentiek valamilyen kombinációja
Ha választ tudunk adni arra a kérdésre, hogy milyen formátumú weboldalra van szükségünk, az máris könnyebbé teszi a további tervezési feladatokat.
2. Hogyan fog kinézni a weboldalunk, s milyen alapérzést szeretnénk közvetíteni általa? Fel kell tennünk magunknak azt a kérdést, hogy mit fog weboldalunk kommunikálni a megjelenése által. Vicces lesz és könnyed, vagy hi-tech arculata lesz, esetleg üzleties és professzionális? A weboldal megjelenése tükrözi, hogy mivel foglalkozik a cégünk, milyen termékeket és szolgáltatásokat kínál a fogyasztóknak, s alapvetően meghatározza, hogy milyen célközönség vásárol majd tőlünk. Nyilvánvalóan más és más weboldalakat kell kialakítanunk, ha konzervatív üzletembereket, vagy ha bohém fiatalokat célzunk meg.
3. Hány aloldalnak, s milyen specifikus moduloknak kell weboldalunkon helyet kapniuk? Milliónyi dolog felkerülhet egy weboldalra. A legtöbb weboldal megelégszik néhány szekcióval, melyek alapvető információkkal látják el a felhasználókat. Vannak azonban olyan weboldalak, amelyek kiemelt funkciókkal, vevőcsalogatónak gondolt információkkal igyekeznek megnyerni a honlapra látogatókat.
A weboldal kialakításakor általában nem maradhatnak ki a következő szekciók: Főoldal, Rólunk, Termékeink/Szolgáltatásaink, Online rendelés, Kapcsolat/Elérhetőségek, Hírlevél, Regisztráció. Persze ezeken az alapfunkciókon túl egy céges oldalon hasznosnak bizonyulhat a Kedvezmények, Újdonságok vagy az Online segítség aloldal is. Emellett a cég tevékenységét érintő sajtóközlemények, a médiában róla megjelent cikkek vagy az aktuálisan futó hirdetései is érdekesebbé, informatívabbá thetik a weboldalt.
4. Mennyiből gazdálkodhatunk? Bárkit könnyen elkaphat a gépszíj, mégis jobb ellenállni a csábításnak, s olyan weboldalt terveztetnünk, amelyet pénzügyileg valóban megengedhetünk magunknak.
Ugyanakkor érdemes megfontolnunk, hogy a rendelkezésünkre álló összeg elegendő-e egy megfelelően funkcionális és csalogató designnal rendelkező oldal kialakításához A túlzottan olcsó megoldásokat talán érdemes elvetni, mivel a túl kicsi költségvetésből esetleg nem hozható ki küllemében és funkcióit tekintve is megfelelően igényes honlap. Azonban érdemes elkerülni a "túlvállalást" is, mivel az nem csupán anyagilag róhat nagy terheket egy vállalkozásra, hanem olyasfajta "túldimenzionáltságot" sugall, amely mögé nézve hamar kiderül, hogy nincs valódi tartalom.
5. Mi a projektünk határideje? Jó hüvelykujjszabályként elmondható, hogy a weboldalnak készen kell állnia, mire vállalkozásunk hivatalosan megkezdi működését. Sokszor előfordul, főképp kisvállalkozások esetében, hogy megkérdezünk valakit az induló vállalkozásáról, illetve annak webes megjelenéséről, s kiderül, hogy a weboldal még nagyban "fejlesztés alatt áll", mikor a cég már megkezdte működését.
Be kell látnunk, hogy a céges honlap ma már nem luxus, hanem prioritás kell, hogy legyen, amelynek készen kell állnia tevékenységünk indításakor. Ezt figyelembe véve fontos, hogy időben kezdjünk el foglalkozni egyéb kulcsfeladataink mellett a weboldal kialakításával is. Míg eljutunk a kezdeti ötletektől a konkrét megvalósításig, akár három hónap is eltelhet, tehát nem szabad az utolsó pillanatra hagyni a honlapot érintő teendőket. Nem beszélve arról, hogy felesleges, utólagos kiadásoktól kímélhetjük meg magunkat, ha a weblap projektre kellő időt hagyunk magunknak, illetve a szakembernek, akit végül megbízunk.
6. Szükség lesz-e oldalunkon valamilyen speciális szoftverre? Attól függően, mi a célunk a honlappal, szükség lehet olyan speciális modulokra, mint például egy kapcsolatfelvételt lehetővé tevő üzenő form, vagy egy adatbáziskezelő, esetleg online katalógus, melyből automatizált módon lehet rendelni. Ezek a speciális funkciók jelentősen növelhetik az alapköltségeket, illetve mindenképpen meg kell győződnünk róla, hogy az általunk választott webfejlesztő szakember birtokában van-e a megfelelő eszközöknek e speciális funkciók kialakításához.
7. Milyen mértékű és jellegű külső közreműködésre van szükségünk? Ha pontosan tudjuk, mi a célunk a honlappal, s átgondoltuk, hogy milyen információk, eszközök állnak rendelkezésünkre megvalósításához, akkor meg tudjuk azt is mondani, hogy pontosan milyen jellegű szolgáltatásra van szükségünk a honlap fejlesztőtől. Ehhez a következő kérdésekre kell választ adnunk:
- Teljes oldalkoncepcióra van szükségünk, a funkciók és a design kidolgozásával?
- Megvan az alapkoncepciónk, s csak HTML oldalakra kell azt átültetni?
- Az oldal megjelenésén szeretnénk javítani a grafikai elemek megújításával?
- Van már logónk, vagy ezt is külső szakemberrel kívánjuk megterveztetni?
8. Honnét tudjuk, hogy ami nekünk tetszik, valóban a leendő weboldalra való-e? Kezdetben nem szabad semmilyen ötletet elvetni, s azok gyűjtésekor érdemes megnézni számos weboldalt, s azokon megvizsgálni, hogy melyek az általunk működőképesnek ítélt elemek, illetve miért. Ötleteinket bátran elmondhatjuk a webes szakembernek, mivel ezáltal pontosabban tud tájékozódni arról, hogy valóban mit is szeretnénk, mi az, amit hatásosnak, hatékonynak találunk. Ezeket az ötleteket aztán megvalósíthatóság és egyéb szempontok szerint tudja rendszerezni, s azok alapján, amelyek fennmaradnak a rostán jobban tudja közelíteni az általunk kialakított víziót.
joelene orlando, az eMarketing Answers tanácsadójának cikke alapján
|