Az internetező tévékészülék a CES slágere

origo.hu @ 2009. január 8.

 

A tévékészülék válthatja le a netezésre használt otthoni számítógépet a nappalikban: a legnagyobb gyártók egész sor netképes modellt mutattak be Las Vegasban, amelyek pár éven belül egyeduralkodóvá válhatnak a piacon.

Az internetes televízió az idei CES szórakoztatóelektronikai vásár slágere: a legújabb készülékeket már önmagukban, a számítógép közbeiktatása nélkül lehet netezésre használni a nappaliban. Maga a technológia nem új, hiszen az első ilyen modelleket már több mint egy évvel ezelőtt kifejlesztették a gyártók, de a dömping, úgy tűnik, idén indul majd be, és nem csak a modellek, hanem a velük elérhető szolgáltatások terén is.

A Yahoo widgeteket ad a tévéhez

Az internetes tévéket ugyanis nem elsősorban hagyományos weboldalak nézegetésére készítették fel. A Toshiba modelljei például RSS hírolvasót kaptak, a Yahoo pedig egy egész alkalmazásplatformot készített az online tartalmak könnyebb böngészéséhez. A Samsung, az LG, a Sony és a Vizio bizonyos modelljeire telepített Yahoo Widget Engine-t valahogy úgy kell elképzelni, mint a Windows Vista minialkalmazásokkal megtömött oldalsávját, amely nem foglalja el a teljes képernyőt, így a tévézés közben lehet rajta figyelemmel kísérni a legfrissebb híreket, az időjárást, vagy akár a netre feltöltött fotókat nézegetni a Flickr-en.

A tévés szoftverbe felvett tartalmakat a távkapcsoló egyik gombjának megnyomásával lehet előhozni, és vagy a képernyő alján megjelenő sávban, vagy annak egyik oldalán lapozgathatók. A kezelőfelületet távkapcsoló-barátra szabták, és ki lehet nagyítani teljes képernyősre is, új alkalmazásokat pedig bárki fejleszthet a Yahoo platformjára.

A DVD halálát hozhatja a netes tévé

Ezek mellett az "előre dőlve" olvasható hírinformációk mellett persze látványos, a tévéműsorokhoz hasonlóan kényelmesen elterpeszkedve fogyasztható tartalmakat is le lehet tölteni a tévén keresztül. Az előfizetéses rendszerben működő Netflix amerikai videotéka-hálózat már egy ideje nem csak DVD-ket postáz, hanem saját oldalán keresztül streameli a filmeket, és a megfelelő készülékek vásárlói ezt is a tévéjükön élvezhetik majd. A Yahoo eszköztárába a tervek szerint felkerülhet a YouTube videomegosztó is, de emellett már több olyan hasonló szájt is üzemel - például a Hulu.com -, amelyek kimondottan HD-felbontású tévésorozatokra specializálódtak.

A bővülő, kívánság szerint elérhető választék így egyre inkább konkurenciát jelenthet majd a kábeltévé-szolgáltatóknak, de elképzelhető, hogy a netes HD-tartalmak elterjedésével Blu-ray lesz az új trend legnagyobb vesztese. Atelevízió és a PC összeolvadását Steve Ballmer is megemlítette a CES nyitónapján tartott beszédében, és aReuters által idézett elemzők szerint a technológia olyannyira begyűrűzik a piacra 2009-től kezdve, hogy 2-3 éven belül valószínűleg egyáltalán nem lesz olyan tévé, amelyen ne lehetne majd internetezni.A CES-en a Samsung, az LG, a Sony, a Panasonic, a Sharp, és a Toshiba mutatta be saját modelljeit, amelyeket az év során hoznak forgalomba, és a legtöbb gyártó az USA mellett Nyugat-Európában is megkezdi a forgalmazásukat.

A technológia lelke egy, a tévékészülékbe épített multimédiás processzor, amely nem csak a letöltött tartalmak feldolgozását végzi, hanem a számítógépet a tévére kötve fel lehet venni vele a műsorokat a winchesterre. A netről fogadott tartalmak mellett a számítógépen tárolt képek, zenék, videók is böngészhetők a tévé klienssel a hagyományos műsor mellett.

Kapcsolattartás a tévén keresztül

A Yahoo TV Widgetkészletét kihasználva a MySpace közösségi oldal is "felkapaszkodik" a tévéképernyőre. A cég a hasonló oldalak közül elsőként jelentette be, hogy a felhasználói a netes modellekre telepített widgeteken keresztül használhatják a szájtot. Így lehetőség lesz arra, hogy a felhasználók tévénézés közben figyeljék, ki jelölte őket ismerősnek, ki írt nekik levelet, vagy akár chateljenek egymással meccsnézés közben.

Annak sem kell elkeserednie, aki már bevásárolt a legújabb rendszerű, de még nem internet-képes LCD- vagy plazmatévékből. A netes funkciókat több gyártó is beépíti majd a DVD-lejátszóiba, de a technológiát akár külön set-top boxokba is integrálni lehet. A Toshiba szerint igény lenne erre a megoldásra: a cég korábban piacra dobot RSS-olvasós tévéit például a vásárlóik negyede használja a napi híradagjának beszerzésére, ami a japánok szerint már igen jó arány.

 



« Vissza