A gép keressen, ne az ember

IT Café @ 2009. június 10.

 

A jövő keresőalkalmazásai akár ki is találhatnánk helyettünk, milyen kifejezések alapján szűkíthetünk a találati listán.

Függetlenül attól, hogy melyik keresőmotort használjuk a weben, gyakran kénytelenek vagyunk teljesen átszabni vagy legalábbis finomítani a szoftver mezőjébe írt keresési kifejezéseket a pontosabb találatok érdekében. Vannak, akik úgy vélik, a lehető legrelevánsabb eredmények megjelenítéséhez lassan illene kihagynunk a humán faktort: a kézi szűkítgetés helyett inkább dolgozzon többet a gép – elvégre azért terveztük, hogy megkönnyítse az életünket.

Jim Jansen, az amerikai Pennsylvaniai Állami Egyetem adjunktusa az utóbbi időben közel 1 millió keresést elemezve kutatta a webes lekérdezések felhasználók általi újraszövegezését, vagyis azt az eljárást, amikor a találatokkal nem elégedett szörfölők finomítják a keresési paramétereket. A szakember motívumokat, sablonokat keresett ezekben a folyamatokban, hogy végül egy jól működő modellt alkothasson a várható szűkítés előrejelzésére: egy metódust, mely a felhasználó helyett gyakorlatilag továbbgondolja és automatikusan újraalkotja a lekérdezéseket a keresési kifejezések átformálásával.

Gépi beavatkozás

„A kutatás kulcsmegállapítása az a tény, hogy a leíró jellegű webes keresésektől az előjelző modellek felé haladunk” – mondta Jensen, aki kollégáival karöltve az elemzett mintákból azt a következtetést vonta le, hogy a felhasználók az esetek 22 százalékában újraszövegezték vagy átalakították a keresési kifejezéseket a pontosabb találatok érdekében. „Kezdetben tipikusan szűkítették a lekérdezéseket, majd a keresés folytatásaként középtájon átszövegezték a kifejezéseket. Úgy tűnik, szerencsés megoldás lenne, ha a gép segítségére akár már a kezdetekben, a lekérdezés megindításakor számíthatnánk” – vonta le következtetéseit a kutató.

A szakemberek azonban nem csupán a kifejezésekre fókuszáltak, hanem górcső alá vették a felhasználók egyéb szokásait is, kiemelve a gépi segítségnyújtás igénybevételére vonatkozó tapasztalatokat. Azt találták, hogy a szörfölők meglehetősen kis arányban fordultak a szoftverhez asszisztenciáért – valószínűleg azért, mert túlontúl a saját maguk által begépelt kifejezésekre koncentráltak. „A rendszer segítségét akkor lehetne a legeredményesebben bevetni, amikor a felhasználók éppen a kifejezések között váltanak, mivel úgy tűnik, az emberek nyitottak a gép beavatkozására” – jelentette ki Jensen.

„Ha sikerülne elégséges pontossággal előre megjósolnunk a korábbi és jelen állapotokon alapuló lekérdezési formulákat, olyan információs rendszereket tervezhetnénk, melyek többek között automatikus szövegezési, javaslattevő és keresési segítséget is nyújthatnának” – bizakodott a kutatócsoport.

 



« Vissza