Az internetes kommunikáció alapvető eszköze át kell adja a helyét?

Terminal.hu @ 2009. március 16.

 

Az első csevegőprogramok - mint az ICQ és az MSN Messenger - megjelenésével sokan azt gondolták, hogy ez negatív hatással lesz az e-mailek forgalmára, hiszen „mindenki” azonnali üzeneteket fog írni, ahelyett, hogy elektronikus leveleket küldözgetne. Ám nem ez történt. Az instant messaging az elmúlt egy évtizedben megkapta az őt megillető helyet, és sokkal inkább kiegészítette az e-mailt, mintsem leváltotta. A digitális leveleknek viszont most új kihívóval kell szembenézniük...

Habár az e-mailek küldésénél is létezik technika arra, hogy tudomást szerezzünk arról, a címzett vajon olvasta-e (és ha igen, mikor) üzenetünket, van más módja is annak, hogy megtudjuk ezt. Az olyan közösségi hálózatok, mint a Facebook vagy az Iwiw, többnyire külön ikonokkal jelzik, hogy elküldött gondolataink elérték-e a célszemélyt. Egy névnapi bulit például könnyebb megszervezni az Iwiwen keresztül, mint e-mailen, mert látszik, ki olvasta el egyáltalán az üzenetünket; és így nagyjából be lehet lőni, hány emberre számíthatunk. Igaz, a személyes vagy a mobiltelefonos invitálás biztosabb eredményt ad, azonban ezek egyrészt drágák (hiszen a meghívandó felekkel találkoznunk kell, vagy fel kell hívnunk őket), másrészt időben is tovább tart.

Visszakanyarodva az e-mail versus közösségi hálózatok témához, a Nielsen Online nemrég megjelent kutatása szerint az Egyesült Államok webezői között már megelőzte a Facebook-szerű üzenetküldés népszerűsége az elektronikus levelek használatát. Azok 67 százaléka, akik a World Wide Webet böngészik, használták a közösségi hálózatokat kommunikációra, miközben az e-mailezést „csak” 65 százalékuk (86 százalék keres az Interneten, portálokat 85 százalék látogat rendszeresen, PC-s szoftverek után pedig 73,4 százalék érdeklődik). Érdekeség, hogy az öt legnépszerűbb online tevékenység kedveltsége közül a közösségi hálózatok felkeresése bővül a leggyorsabban.

Hasonló tendenciák figyelhetők meg az Egyesült Királyságban is. Az átlagos brit webező hat, online eltöltött percből egyet Facebook és Iwiw-szerű oldalakra fordít. „A közösségi hálózatok az internetezés élményének alapvető részévé váltak.” - közölte John Burbank, a Nielsen Online vezérigazgatója - „Ez hozzájárul a felhasználói szokások nagymértékű megváltozásához.”



« Vissza