Kevés önkormányzatnál lehet online ügyet intézni

ComputerWorld @ 2009. augusztus 24.

 

A magyarországi önkormányzatok közel háromnegyede rendelkezik saját honlappal, azonban csak elvétve akad, ahol teljes körűen lehetne ügyeket intézni.

Az elmúlt években az országszerte zajló fejlesztések eredményeként egyre több önkormányzati honlap egyre több funkcióval érhető el– derül ki a GKIeNET – T-Home – T-Mobile Jelentés az internetgazdaságról című kutatásából. Jelenleg a magyarországi önkormányzatok 72 százaléka rendelkezik saját honlappal, ami összesen mintegy 2300 önkormányzati weboldalt jelent. Az elektronikus ügyintézés szempontjából előremutató, hogy szinte valamennyi nagyközség is rendelkezik már saját honlappal; 2004-ben még csak a községek 32 százaléknak volt weboldala. A honlappal rendelkező önkormányzatok területén hozzávetőlegesen 9,5 millióan laknak.

A honlappal rendelkező önkormányzatok egyharmada méri a weboldal látogatottságát, 7 százalékuk pedig teljes körű statisztikát vezet a honlapon történt eseményekről. A honlap látogatottságát mérő önkormányzatok weboldalait átlagosan 52 ezren nézték meg 2008-ban, a látogatók egyenként átlagosan 7 oldalletöltést hajtottak végre.

Adóügyek a sor elején
A honlappal rendelkező önkormányzatok körében a teljes körű online ügyintézés lehetősége még nagyon ritkának számít, legfeljebb az érintett hivatalok 1 százalékánál találkozhatunk ilyen megoldással – főként a városok és a megyei jogú városok, kerületek esetében. A honlappal rendelkező önkormányzatok 27 százalékának weboldalán találkozhatunk az ügymenetekről szóló információkkal, ügymenetleírásokkal, 33 százalékáról tölthetők már le nyomtatványok és űrlapok, míg 5 százalékuknál van lehetőség a letöltött űrlapok elektronikus benyújtására.

A honlapjukon legalább interakció típusú ügyintézést nyújtó önkormányzatok területén hozzávetőlegesen 7,1 millió lakos él. A leggyakrabban az adóügyek esetében létezik valamilyen szintű elektronikus szolgáltatás, erre a honlappal rendelkező önkormányzatok 33 százalékánál van példa. A honlapok funkcionalitását tekintve Győr-Moson-Sopron, Csongrád és Hajdú-Bihar megyék tekinthetők élenjárónak az e-ügyintézés átlagos szintje alapján, míg Borsod-Abaúj-Zemplén megye van a rangsor legvégén. Az elektronikusan elérhető önkormányzati ügymenetek átlagos számát tekintve Budapest kiemelkedik a sorból (az átlagosan 7,1 ügymenettel).



« Vissza