A nyugdíjasoké a jövő a netes kereskedelemben

HVG online @ 2005. október 11.

 

A nyugdíjas korosztály a virtuális áruházak ajtaján dörömböl, a kereskedőknek tehát nyitniuk kell az idősödő korosztály felé – állítja egy brit felmérés.

Míg az interneten keresztül bonyolított kereskedelem összértéke 2010-re60 milliárd fontra rúghat, Nagy-Britanniában azok a kereskedők, akik nem reagálnak az idősek online kereskedelmi igényeire, több milliárd font bevételtől eshetnek el – figyelmeztet a Future Foundation társadalomkutató új felmérése.

Nagy-Britanniában az utóbbi fél évben minden negyedik lakos vásárolt az interneten keresztül, ez kétszer annyi, mint három évvel ezelőtt. Három nyugdíj felé ballagó britből kettő használja az internetet, kétszer annyi, mint 2001-ben, számuk gyors gyarapodása pedig nyugdíjasok világhálós vásárlási lázát vetíti előre.

A The Air Miles Travel Company megbízásából készült felmérés számításai szerint 2010-re várhatóan a kiskereskedelem 20 százaléka zajlik majd a világhálón. A következő évben tehát a most 55 és 64 közötti korosztály mind szélesebb rétege veti magát mohón az e-kereskedelembe.

A Future Foundation felmérései alapján az átlag felhasználói magatartásban jelentős késéssel jelenik meg a netes vásárlás, vagyis az első internetezéstől kettő-öt év telik el míg az e-kereskedelem természetessé és rendszeressé válik életükben.

„A vásárlók billentyűzeteik révén mind többen az online kereskedelemre szavaznak, ennek ellenére a kiskereskedők nem, vagy csak nagyon nehezen értik meg a vásárlók változó szokásait, s lelik meg a változások felé vezető megfelelő kereskedői magatartást” – állítja James Roper, az Interaktív Média a Kiskereskedelemben nevű szervezet globális elektronikus kereskedelemért felelős vezetője.

Roper szerint a legtöbb cég ma is úgy véli, az online kereskedelem csak a harminc alatti korosztály privilégiuma, de ha nem változtatnak ezen a szemléleten, hatalmas profittól eshetnek el.

A tanulmány szerint az internet révén forradalmi változáson megy keresztül vásárlói magatartásunk, ezért nagy jelentőssége van annak, hogyan reagál a kereskedelem a változó szokásokra.

A kis betűkkel, nehezen olvasható karakterekkel készült, zavaros navigációval operáló, kizárólag fiatalokat célzó hirdetéseket tartalmazó oldalak könnyen hátrányba kerülhetnek a nyugdíjasok kegyeiért folytatott küzdelemben.

„Manapság az online vásárlás mértéke robbanásszerűen nő, s öt éven belül drámai méreteket ölthet” - fogalmaz Michael Wilmott, a tanulmányt készítő intézet fő futurológusa. „Amennyiben a jelenlegi trendek folytatódnak, 2050-re várhatóan a teljes lakosság 85 százaléka válik internet használóvá, és mintegy 80 százalék reménybeli világhálós vásárlóvá.

A kutatók elképzelései szerint a 2050-re az internetes vásárlás annyira elterjedhet, hogy a vásárlók saját virtuális „Váci utcái” lehetnek, melyeken gyakorlatilag mindent elintézhetnek. A jövőben vásárlásunkat segíthetik azok a hangvezérlésű, órába, ékszerekbe vagy akár bőr alá épített szuperszámítógépek, melyek helytől függetlenné teszik a kereskedelmet.

Ezek a szupergépek képesek a válogatástól a rendelésig minden folyamat levezérlésére, legyen szó kedvenc előadónk lemezének beszerzéséről vagy a legújabb divat szerinti ruhák kiválasztásáról.

Ugyanezek a gépek segítenek majd, hogy ne verjük magunkat visszaadhatatlan kölcsönökbe. Amennyiben például kiürül a folyószámlánk, segítenek a számunkra legkedvezőbb hitelkonstrukció meglelésében.

2050-re a ruhavásárlás is virtuális énünkre szabottá válik, hiszen gépünk tartalmazza majd testünk pontos méreteitől, hajunk színén át, bőrünk árnyalatáig minden jelentős információt.

Nyaralásunk megszervezése sem lesz többé zsákbamacska, webkamerán keresztül élőben nézhetjük ki a kiszemelt célállomást. Lehetőség lesz a szálloda, a helyi strandok és egyéb körülmények alaposabb megismerésére is, mielőtt befizetnénk utunkat.

 



« Vissza