Nem csak a 20 éveseké a net

marketinginfo.hu @ 2009. február 4.

 

Nemrégiben közölte a Pew Internet & American Life Project online generációs kutatása eredményeit, melyet az amerikai felhasználók körében végzett. Bár többnyire azt gondoljuk, hogy az Y generáció (1977-90 között születettek) a "net generáció", a huszonévesek valójában nem dominálják annyira az online élet minden területét. Ugyanis például inkább az X generációba (1965-76 között születettek) tartozók bankolnak, vásárolnak, és néznek utána egészségügyi információknak a világhálón - derül ki a kutatásból. A boomer (1946-64) nemzedék például az Y generációsokhoz hasonlóan foglal utakat az interneten, és még az 1937-45 között született "csendes generáció" is vígan e-mailezik a fiatalokhoz hasonlóan.

Internet használat és e-mail

Bár nem olyan egysíkú a kép, mint azt gondolhatnánk, a webet továbbra is döntően a fiatalabb generációk népesítik be: a felnőtt internetezők több mint fele 18 és 44 év közötti. Azt azonban fontos látnunk, hogy a korábbiaknál nagyobb százalékban vannak jelen az idősebbek. Az internet-használat leginkább a 70-75 évesek körében ugrott meg 2005 óta: 4 éve még csupán 26 százalékuk volt online, mára ez az arány eléri a 45 százalékot. Feltehetőleg további elmozdulás várható majd a jövőben a korosabb generációk felé, egyelőre azonban még a fiatalok dominanciájáról beszélhetünk.


A generációk aránya a netezők között (tinik kivételével)



Miközben az azonnali üzenetküldés, a közösségi kapcsolatépítés és a blogolás mind nagyobb népszerűségre tesz szert, továbbra is az e-mail a legnépszerűbb online kommunikációs forma. Főképp igaz ez az állítás az idősebb internetezőkre: a 64 év felettiek 74 százaléka e-mailezik elsősorban, ha online kommunikációra kerül sor. Úgy tűnik, ez az érintkezési forma kezd "elöregedni", mivel némileg csökkent a népszerűsége a fiatalok között: 2004-ben a tiniknek 89, mára "csupán" 73 százaléka mondja, hogy e-mailezik.

A fiatalok szórakozást és közösségi élményeket keresnek

A legnagyobb eséllyel a tinik és a 18-32 éves Y generációsok használják az internetet szórakozásra és a családdal, barátokkal való kapcsolattartásra. Idősebb társaiknál jobban érdeklődnek az online videók, az online játékok, a virtuális világok és a zeneletöltés iránt. Az Y generáció a korosabbaknál nagyobb eséllyel ír vagy olvas blogot, és a közösségi médiaterekben is jobban pörögnek. A legfiatalabbak pedig kifejezetten arra használják a blogokat, hogy a barátaikat tájékoztassák életük változásairól, a közösségi oldalakon pedig emellett követni is tudják a többiekkel kapcsolatos történéseket.

Ha az online kommunikációban az email kezd "öregesebb" lenni, akkor az azonnali üzenetküldést mindenképpen fiatalosnak nevezhetjük, mivel a két fiatalabb csoport egyaránt nagyobb mértékben használja ezt az érintkezési módot, mint az idősebb generációk. A tinik kedvenc online aktivitása viszont a játék, amit a 12-17 évesek 78 százaléka űz, szemben a második helyezett e-mailezéssel (73%). Az online játékban már az Y generációhoz képest is nagy a különbség: utóbbiak között ennek az aktivitásnak az aránya csupán 50%.

Az idősebbek keresnek, vásárolnak, bankolnak a neten

Az idősebb online felhasználók számára a net nem annyira a szórakozás és a közösségi élet terepe, mint inkább az információkeresés, az e-mailezés, a vásárlás eszköze. Nem meglepő talán, hogy az idősebbek kifejezetten nagyobb valószínűséggel keresnek egészségügyi információkat a világhálón, mint a tinik. Ez a tevékenység az idősebb online felhasználók között a harmadik legnépszerűbb az e-mailezés és az online keresés után. A 33-72 évesek vallásos információkat is nagyobb eséllyel keresnek a neten, mint a fiatalabb generációk, s nincs ez másképp a kormányzati oldalakkal sem.

Az X generáció (33-44 éves) vezet továbbra is az online vásárlás terén: 80 százalékuk szerzett be tavaly így valamit, szemben a 18-32 évesekkel, akik körében ez az arány 71%. Az online vásárlás népszerűsége egyaránt csökken, ahogy felfelé és lefelé megyünk a korlétrán. A tiniknek 38, a 64-72 éveseknek 56, míg a náluk is idősebbeknek csupán 47 százaléka él ezzel a lehetőséggel.

Az X generáció vezet továbbra is a bankolás terén a maguk 67 százalékával. Ahogy azonban az YY generáció is idősödik, ők is egyre hajlamosabbá válnak erre a tevékenységre. Míg 2005-ben csupán 38 százalékok vett igénybe online banki szolgáltatást, 2008-ra ez az arány elérte az 57 százalékot. Az idősebbek között viszont nem lehet e téren jelentős növekedést tapasztalni.

Videót letölteni, utat foglalni, munkát keresni mindenki szokott a neten

Vannak olyan tevékenységek, amelyek korábban kizárólag a fiatalabbak terepét jelentették, ám mára ez változóban van. Ilyen például a videók letöltése, ami 2005-ben még jelentősen népszerűbb volt a tinik és az Y generáció körében, mint más generációknál. 2007-ben viszont már az X generációs 31 százaléka számolt be online videó letöltésekről, szemben az Y generáció 38 százalékos arányával. E téren az idősebb felhasználók is nagy fejlődést mutattak az elmúlt egy-két évben. Hogy mást ne mondjunk: még a 73 év felettiek 13 százaléka is töltött le tavaly videókat a netről, ami jelentősen nagyobb, mint a 2005-ös 1 százalékos arány. A náluk kicsit fiatalabb "csendes generáció" pedig a négy évvel ezelőtti 8 százalékról tornázta fel magát szintén 13 százalékra.

Vannak természetesen olyan tevékenységek is, ahol a változás fordított irányú: korábban a korosabbak terepe volt, mára azonban a fiatalok is rákaptak. Az egyik ilyen terület az online bankolás, a másik pedig az internetes utazásfoglalás. 2005-ben az Y generáció fele foglalt a neten utazást, míg 2008-ra ez az arány elérte a 65 százalékot. Ugyanezen idő alatt az X generáció és az idősebbek körében ennek népszerűsége stagnált. Szintén rákaptak az online munkakeresésre az Y generációsok: 2007-ben 51% élt ezzel a lehetőséggel, szemben a 2005-ös 44 százalékkal.






 



« Vissza

Kapcsolódó anyagok


Legfrissebb hírek

Utazást a hálón, kenyeret a sarki boltban vásárolnak az internetezők
Komolyan terjed az internetes vásárlás
Komolyan terjed az internetes vásárlás
Megnőtt a vásárlást megelőző online tájékozódás szerepe
Jó üzlet az internetes kereskedelem
A nyugdíjasoké a jövő a netes kereskedelemben